Słuch a mowa u dziecka.

Słuch jest bardzo istotny dla prawidłowego rozwoju dziecka, między innymi wpływa na rozwój mowy. Percepcja słuchowa, czyli umiejętność odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia jest podstawą słyszenia mowy a tym samym nabywania mowy czynnej, która polega na umiejętności mówienia - werbalnego wyrażania swoich potrzeb, emocji i odczuć. Natomiast w edukacji szkolnej wpływa na umiejętność czytania, pisania i liczenia. Nie należy bagatelizować częstych infekcji uszu,  zmian w funkcjonowaniu dziecka związanych ze słyszeniem, np.  w trakcie rozmowy prosi o kilkukrotne powtórzenie polecenia albo wykonuje czynności niezgodne z instrukcją słowną.  



 
 Noworodki w szpitalu mają badany słuch, jednak brak deficytów słuchu w tym czasie nie oznacza, że w późniejszym etapie rozwoju dziecko nie będzie miało problemów ze słuchem. Problemy ze słyszeniem dźwięków mogą pojawić się w każdym okresie życia, jednak to u dzieci do 3 roku życia, w którym to następuje najintensywniejszy rozwój wszystkich funkcji organizmu ubytek słuchu jest szczególnie dotkliwy. Uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym, w wyniku czego dziecko może unikać kontaktu z innymi dziećmi,  a nie rzadko przejawia zachowania agresywne w stosunku do nich. Do ubytku słuchu może doprowadzić między innymi infekcja ucha, zaleganie płynu , nieumiejętne oczyszczanie nosa z wydzieliny albo przerośnięty migdał.Są to najczęstsze przyczyny ubytki słuchu występujące u dzieci w wieku przedszkolnym, które urodziły się bez ubytku słuchu. 

Problemów ze słuchem nie należy bagatelizować. W przypadku wystąpienia podejrzeń o pogorszenie się słuchu u dziecka pierwsze kroki należy skierować do pediatry, który pokieruje ewentualnie do dalszego leczenia specjalistycznego u logopedy i/lub audiologa, którzy rozpoznają przyczynę niedosłuchu. Po poznaniu przyczyny niedosłuchu wymagana jest terapia u logopedy lub neurologopedy, który oceni rozwój mowy.

Polecanym przeze mnie badaniem słuchu u dzieci  jest badanie ABR. Moje "Serce" miało problem z słyszeniem, wizyty u laryngologów i audiologów nie wyjaśniły przyczyn niedosłuchu. Dopiero po badaniu ABR i prywatnej wizycie u laryngologa dowiedziałam się, że mojemu dziecku wydzielina z nosa zapycha trąbki słuchowe, ma bardzo wąskie kanaliki i każdy katar powoduje niedosłuch, a że moje "Serce" ma alergię to katary zdarzają się często. Pomocne okazały się sterydowe krople do nosa (używa je w przypadku nasilonego kataru) i kupno elektrycznego aspiratora do nosa. 

Wczesna pomoc specjalisty uchroniła moje Serce przed głuchotą, ale nie pozostało to obojętne dla jego rozwoju - problemy z mówieniem, nadpobudliwość, problemy z koncentracją uwagi. Do tej pory wykonujemy ćwiczenia na percepcje słuchową oraz inne zabawy wpływające na prawidłowy rozwój mowy.

Piesek sekwencyjny 😀 do ćwiczenia słuchu https://www.youtube.com/watch?v=eEIaGKz_A8c

 

Komentarze